Kostel & Spolek sv. Bartoloměje ve Smolnici
Co možná nevíte
Na níže uvedených odkazech nalezete několik zajímavých informací o smolnickém hřbitově, kostele či zvoničce na návsi.
V kostele sv. Bartoloměje je umístěna socha sv. Jana Nepomuckého
Svatý Jan Nepomucký - nejznámější Čech na světě, říká se mu světec s pěti hvězdami.
S jeho jménem se ve světě setkáte nejčastěji ze všech jmen světců, vzešlých z
české kotliny.
Sv. Jan Nepomucký je patronem země české, vorařů,
vodáků, mlynářů, mostů a také ochráncem proti povodni a vodnímu nebezpečí.
Mimoto je také patronem Diecéze Českobudějovické, dále též patronem Mnichova,
Pasova, Salcburska a Bavorska a je jedním s osmi patronů Benátek a všech
gondoliérů. Také je patronem dobré smrti a patronem proti pomluvě.
Jeho sochy najdeme nejen všude v Čechách, Rakousku, Německu a Śpanělsku, ale
také po celém světě včetně Číny a Jižní Ameriky.
Bývá nazýván stavitelem mostů mezi lidmi a národy. Dle slov papeže Jana Pavla
II to je to nejznámější Čech.
Jan z Pomuku se narodil kolem roku 1340. O místě
jeho narození nebylo nikdy pochyb, jde zcela jistě o tehdy trhovou ves Pomuk,
náležející nedalekému cisterciáckému klášteru, jehož impozantní trosky pod
Zelenou Horou jsou dodnes patrné. Četné požáry přežil raně gotický kostel sv.
Jakuba, v němž byl s největší pravděpodobností Jan pokřtěn (není totiž známo,
že by v Pomuku či sousedních Přesanicích byla ještě jiná svatyně). Na místě,
kam pozdější tradice kladla světcův rodný domek, se dnes tyčí barokní chrám, zasvěcený
Janově památce. Mnoho nevíme ani o Janových rodičích. Otec Velfín (Welfin) byl
pomuckým rychtářem v letech 1355 - 1367. O matce budoucího světce žádná zmínka
neexistuje. Některé prameny sice hovoří o tom, že byla příslušnice pomuckého
rodu Hasilů, ale tento údaj nelze prokázat.
Základy vzdělání Jan získal ve škole, která byla zřízena už kolem roku 1344 při
farním kostele sv. Jakuba. Další studia, která měl údajně absolvovat v Žatci,
nebyla prokázána. Naopak je doloženo, že Jan studoval na Vysokém učení v Praze
a patřil mezi nejlepší žáky.
Janovu cestu ke slávě i tragickému konci ukazuje
tento chronologický přehled:
1369: veřejný notář v Praze
1380: oltářník v katedrále sv. Víta
1383-1387: studia církevního práva v italské Padově
1387: kanovník u sv. Jiljí a doktor dekretů
1389: kanovník vyšehradské kapituly, dále generální vikář arcibiskupa pražského
ve věcech duchovních
1390: Jan vyměňuje dne 26.srpna své farářství u sv. Havla za úřad arcijáhna
žateckého
20.3.1393: umírá Jan na mučidlech, jeho tělo je svrženo z kamenného mostu do
Vltavy
17.4.1393: Janovo tělo se zachytilo na pravém břehu Vltavy, kde ho nalezli
cyriaci z nedalekého kláštera, a ti Jana pohřbili.
31.5.1721: papež Inocenc XIII prohlašuje Jana Nepomuckého za blahoslaveného
19.3.1729: papež Benedikt XIII prohlašuje Jana Nepomuckého za svatého
Příčin, z nichž nakonec vykrystalizovala Janova smrt, bylo několik. Hlavním
důvodem bylo církevní schizma, a z toho vzniklé nepřátelství mezi králem
Václavem IV. a arcibiskupem Jenštejnem. Králi velmi záleželo na tom, aby mohl
ovlivňovat dosazování biskupů a dalších vyšších církevních hodnostářů. V roce
1393 se tyto spory vyostřily v souvislosti s volbou nového kladrubského opata.
Historické prameny hovoří o tom, že Jan zemřel proto, že stvrdil volbu
kladrubského opata, a také proto, že byl úředníkem pražského arcibiskupa
Jenštejna, králova úhlavního nepřítele. Jiné prameny zase uvádějí jako
dominantní příčinu Janovy smrti skutečnost, že se opovážil kritizovat samotného
krále. A jako další možná příčina se uvádí, že Jan nechtěl vyjevit králi zpovědní
tajemství královny. Nelze jednoznačně prokázat, co bylo pro tragický skon
světce hlavním důvodem, mnohé však nasvědčuje tomu, že právě zachování
zpovědního tajemství dovedlo krále až k nepříčetné nenávisti. O tom svědčí
především králova nebývalá aktivita v mučírně. Vždyť osobně Jana pálil na boku
pochodní, aby vyzvěděl potřebné. Aby se pak definitivně zbavil umučeného
světcova těla, vydal rozkaz svrhnout ho večer do Vltavy v místě, kde nyní na
Karlově mostě stojí socha sv. Jana.
Ostatky sv. Jana Nepomuckého jsou uloženy v chrámu sv. Víta. Projevem velké
úcty a vážnosti k jeho osobě jsou stovky soch, umístěných převážně na mostech
nejen v našich zemích, ale i v zahraničí.
V roce 1993 vydal v nakladatelství Mladá fronta, edice Kolumbus, PhDr. Vít
Vlnas monografii s názvem "Jan Nepomucký - česká legenda".
Jeho odkazu je věnována i část expozice nepomuckého muzea či kláštera v
Kladrubech u Stříbra. Do jeho rodiště Nepomuka přicházejí ročně zejména ve
výročí Janovy tragické smrti stovky návštěvníků včetně významných církevních a
veřejných osobností uctít jeho památku.
Autor článku: Mgr. Luděk Krčmář (vedoucí oddělení novějších dějin Západočeského
muzea v Plzni)
V kostele sv.Bartoleměje je umístěn zrestaurovaný
barokní obraz sv.Rocha.
Roch z Montpellieru
Roch přišel na svět kolem roku 1295 v
jihofrancouzském městě Montpellier. Poté, co ztratil otce i matku, rozdal
veškeré své jmění mezi chudé města a šel, sám chudý, světem. První cesta vedla
do Říma. Cestou mladý muž zjistil, že dokáže své bližní léčit, a to dokonce od
moru. Také v Římě zachránil tímto způsobem mnoho nemocných před
smrtí. Na zpáteční cestě do vlasti ale v Piacenze sám morem onemocněl. O
dalších událostech vypravuje legenda. Roch, velmi zesláblý a blízký smrti, se
prý položil v chatrči před městem, aby zemřel. Tu se mu náhle zjevil anděl a
dodával mu odvahy. Pes přinášel smrtelně nemocnému denně čerstvý chléb, neboť
nebyl jiný, kdo by si jej všiml. Roch se nakonec uzdravil a mohl
pokračovat ve své cestě domů. V jeho domovském městě Montpellieru ho však už
nikdo nepoznal; považovali jej za špiona, a tak jej pro jistotu uvrhli do
žaláře. Pokorný Roch snášel všechna utrpení, zamlčel dokonce i svůj pravý
původ. Po pětiletém trýznivém vězení vysvobodila vězně v jeho 32 letech dne 16.
srpna 1327 smrt. Legenda vypravuje, že Rocha poznali teprve na smrtelné
posteli, a to podle mateřského znamení. Bylo však již pozdě.
Úcta k Rochovi došla hlavně v 15. století velkého
rozmachu, tehdy se také jeho ostatky dostaly do Benátek. Tam na jeho počest
vystavěli kostel sv. Rocha, z jehož první stavby lze shlédnout ještě dnes
presbytář. Kromě toho jsou v chrámu vidět malby velkých umělců, např. od
Tintoretta scéna Roch v nemocnici. Ve francouzsko-španělské hraniční oblasti se
částečně dodnes pěstuje zvyk psát na domy písmena VSR (Vive Saint Roche -
"Ať žije svatý Roch"). Hned po Rochově smrti vznikly na mnoha místech
Evropy tradiční Rochovy poutě. Nejslavnější jsou v Německu na Rochově hoře v
Bingenu, kde se slaví již od roku 1666. V roce 1754 zde bylo založeno Rochovo
bratrstvo, které přispělo k dalšímu rozšíření jeho kultu. Roch je patronem
Benátek, Montpellieru a Parmy. Dále si jej vyvolili zajatci, nemocní a je
ochráncem nemocnic, lékařů, lékárníků, chirurgů, ale i sedláků, obchodníků s
uměleckými předměty, zahradníků, kartáčníků, truhlářů a dlaždičů. Řada věřících
se u něj dovolává ochrany proti moru, nákazám, choleře, vzteklině, chorobám
nohou a kolenou i proti neštěstí. Roch sice nepatří ke klasickým 14 pomocníkům
v nouzi, ale v mnoha oblastech se k nim počítá, protože patřil k
nejoblíbenějším patronům proti moru. Ačkoli bezpečné zprávy o životě Rocha
chybějí a nikdy neměl v církvi úřad, patří dodnes k nejoblíbenějším a velmi
ctěným postavám církve.
Papež Urban VIII. potvrdil jeho zařazení mezi
svaté a stanovil jeho památku na 16.8. Papežem Janem Pavlem II. byl prohlášen i
za patrona automobilistů.
Varhany v kostele sv. Bartoloměje ve
Smolnici
První zmínky o instalaci varhan do našeho kostela se objevují již roku 1700. Až
do roku 1904 se tento nástroj neustále zdokonaloval a modernizoval -
až vypověděl zcela svoji službu.
Týž rok prosazoval stavbu nových varhan varhanář Antonín Molzer a závod Rejny a
Černého. Tito jmenovaní pražští mistři předložili několik návrhů s nákresy
bohatě zdobených vkusných pseudobarokních skříní. Původní nabídka zněla na
osmirejstříkový stroj.
V roce 1908 pak kníže Schwarzenberg zakoupil na obchodní a živnostenské výstavě
v Praze desetihlasý nástroj firmy Rejna a Černý, jenž byl postaven a
kolaudován v dubnu roku 1909. Při instalaci spolupracovali i místní
smolničtí řemeslníci.
Pseudobarokní skříň nových varhan patří k pěkným a zdařilým dílům
vinohradské firmy.
Nejslavnější smolnický varhaník byl Oldřich Lávička, který hrával na varhany
téměř 30 let (hlavně při mších, křtech a pohřeb.obřadech).
V roce 2009 získal Spolek pro záchranu kostela sv. Bartoloměje dotaci od
společnosti T-Mobile CZ na částečnou opravu varhan.
Nástroj byl rozebrán, vyčištěn, dřevěné části byly ošetřeny proti škůdcům. Také
byla provedena regulace traktury s výměnou membrán a intonace přeladění
rejstříků. Toto provedla firma Antonína Habětína – varhanáře.
V současné době je nástroj využíván při pořádání koncertů. Velmi často za
ně usedá známá varhanice Marie Šestáková.
Varhany byly zařazeny do kulturního cyklu VARHANY ZNĚJÍCÍ, který bude probíhat
v září 2014.
Co jsou vlastně varhany?
Podobně jako hlas kostelních zvonů provází vánoční svátky i majestátní hudba
varhan, které jsou oprávněně nazývány králem nástrojů. Nejen proto, že jde o
technicky nejsložitější hudební nástroj, ale především pro bohatost tónů, které
dokáže zahrát.
Zatímco v klavíru je pro každý tón zvláštní struna, ve varhanách je pro
každý tón zvláštní píšťala. Ovšem v klavíru je jen jedna „sada“ strun,
zatímco ve varhanách je těchto sad píšťal zpravidla více.
Každá taková řada (tzv. rejstřík) má charakteristický zvuk a varhaník může
během hry jednotlivé rejstříky přidávat do celkového zvuku nástroje, nebo je
z něj naopak vyřazovat. Prací s rejstříky varhaník mění barvu a také
sílu zvuku nástroje.
Píšťal je u velkých varhan až několik tisíc, výška jejich tónů závisí na
velikosti píšťaly – nejvyšší tón mají nejmenší píšťaly dlouhé jen několik
centimetrů, nejhlubší tóny vydávají největší píšťaly dlouhé i několik metrů.
Barvu tónu píšťal ovlivňuje mj. jejich tvar, velikost a materiál, ze kterého
jsou zhotoveny.
Varhany jsou klávesový dechový nástroj.
Kaplička na návsi
Kaplička je postavena na návsi, má věžičku a
dřevěnou báň.
Uvnitř byla dříve umístěna socha Sv. Jana Nepomuckého z 1. poloviny 18.
století. V roce 2011 byla, díky sponzorským darům, celkově zrestaurována v
částce 122 000 Kč. Nyní je tato historická cennost k vidění v místním kostele.
Kaplička prošla v letech 2008-2009 také rozsáhlou rekonstrukcí v částce 193 000
Kč. Tyto peníze poskytla nejen obec Smolnice, ale také byly čerpány z dotací.
V dubnu 2001 byl zvon (tzv. umíráček) zcizen. Tento původní zvon daroval do
smolnické kapličky pan Hefner z Bedřichovic.
Nový zvon byl pořízen 15.6. 2001. Jeho cena byla 24 000 Kč. Nemá však tak silný
tón jako ten zcizený.
V den úmrtí některého z našich občanů zde zvoní pan Josef Myslivec „poslední
hodinku“.
Kaplička je památkově chráněná.
Bombardování u Hilbertů
Dva měsíce před koncem 2. světové války - 2.
března 1945 - bombardovala angloamerická letadla Chemické závody
v Litvínově, v té době se chemická továrna jmenovala Hydroverk.
Německá protiletadlová obrana je odstřelovala.
Jeden bombardér byl částečně zasažen a oddělil se od ostatních letadel a dostal
se až nad Smolnici, kde v té době byla sněhová přeháňka. Pilot se snažil
zachránit – musel tedy celý náklad bomb zpustit přímo na střed naší obce.
Byla zasaženy budovy čp. 35 (Svítkovi), čp. 36 (Hilbertovi) a čp. 37 (Funkovi).
V čp. 36 byl zasažen obytný dům a stáje. Paní Hilbertová (matka pana
Václava Hilberta) byla zasypána a shodou šťastných okolností - vzpříčení
nosných traverz při pádu domu – byla za necelou hodinu sousedy vyproštěna
z trosek. Utrpěla pouze popáleniny rukou, které léčila asi půl roku.
Celá řada domů v sousedství měla rozbitá okna a poškozené střechy. Pes a pět
prasat ve stáji bylo zabito.
Jedna z bomb nevybuchla a čeští trestanci z Kladna za dohledu SS ji
museli ručně vykopat.
Sepsali manželé Hilbertovi, Smolnice
IČO: 27013227, zapsán KS Ústí n.L., odd.L vl.5555, Smolnice 1, 439 14 Smolnice, e-mail: hvrchlavska@seznam.cz www.kostelsmolnice.cz,
číslo bank. účtu: 264250476/0600, Moneta Money Bank
Webhosting sponsored by WEDOS